حقوق و وکالت

قوانین، مقالات حقوقی، مشاوره و وکالت دادگستری

حقوق و وکالت

قوانین، مقالات حقوقی، مشاوره و وکالت دادگستری

  • ۰
  • ۰
حقوق دریاهاthe law of the sea
حقوق دریاها که محققان انگلیسی به آن the law of the sea میگویند شامل قواعدی است که دولت ها در روابط بین المللی خود راجع به امور دریایی بایستی رعایت کنند. به عبارت دیگر حقوق دریاها مشتمل بر مجموعه قواعد حاکم بر روابط بین المللی دولت ها و سازمان های بین المللی در امور دریایی است. بعضی از محققین آن را حقوق بین الملل عمومی دریایی و حقوق بین الملل دریاها نامیده اند. گرچه حقوق بین الملل دریاها اساساً به اعمال کشورها و واحدهایی که دارای شخصیت حقوقی بین المللی هستند محدود است. لیکن اثرات ناگزیری برای افراد دارد. برای مثال امکان دارد افرادی در آبهای سرزمینی به جرم ماهیگیری غیرمجاز دستگیر شوند و یا به کشتی های آنها اجازه عبور از آب های مجمع الجزایری داده نشود، در هر دو مورد افراد مزبور ناگزیر درگیر مسائل بین المللی می شوند. دزدی دریایی و آلوده نمودن دریاها مثال های دیگری هستند که در صورت وقوع اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی درگیر مسایل بین المللی می شوند.
بنابراین میتوان گفت که حقوق دریاها یکی از موضوع های حقوق بین الملل عمومی است زیرا حاکم بر روابط دولت ها و سازمان های بین المللی است که موضوعات حقوق بین الملل هستند.
دایره شمول و حوزه عملکرد حقوق دریاها نیز اعمالی که در زمره اعمال عمومی و حاکمیتی هستند را در بر میگیرد به عنوان مثال رژیم حقوقی در خصوص موارد زیر:
تعیین خط مبدا – تعیین عرض دریایی ساحلی یا سرزمینی – منطقه مجاور- تنگه ها- مجمع الجزایرها- منطقه انحصاری اقتصادی- فلات قاره- منطقه دریاهای آزاد- بستر دریاها- ماهیگیری و استفاده از منابع دریاها – تحقیقات علمی وصنعتی دریایی و انتقال دانش فنی – استفاده نظامی از دریا- وضعیت کشورهای محاط در خشکی و کشورهای دارای شرایط نامساعد جغرافیایی و اجرای قوانین و حقوق دولت های ساحلی و حق حاکمیت کشورها در آب های ساحلی و گستره این حق در دیگر مناطق دریایی.
حقوق دریایی maritime law
حقوق دریایی که به the law of admiraltyیاmaritime law معروف است به طور کلی شامل مجوعه قوانین و مقررات و عرف دریایی حاکم بر روابط افراد و دول در کلیه موضوع عای و مسائل و فعالیت های مربوط به دریانوردی و سفر دریایی (حمل و نقل کالاو جابجایی مسافر) است.
به معنای خاص کلمه حقوق دریایی منجمله شامل مجموعه قوانین و مقررات و عرف دریایی حاکم بر روابط افراد و دول وکلیه کسانی است که کشتی را مورد بهره برداری قرار بدهند و مسائل ناشی از این بهره برداری و موضوعات مربوط به کشتیرانی و حمل و نقل کالا و جابجایی مسافر و ایمنی در دریاها و رعایت محیط زیست دریایی را شامل می شود.
گرچه رشته حقوق دریایی در ایران معاصر قدمت چندانی ندارد ولی تاریخ دریانوردی در ایران باستان به سان دیگر تمدن های باستانی نظیر یونان و رم چین و مصر به گذشته های دور مربوط می شود.
  • مجتبی خواجویی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی